Przejdź do głównej zawartości

#WyboryDoSejmuSenatu





Temat wbrew pozorom nie ma charakteru politycznego. Chociaż w Polsce niemal wszystko ma taki charakter. 

Nie chcę, aby zostało to uznane, jako wyjątkowe czepialstwo. Chciałbym jednak napisać, że według Konstytucji RP w Polsce organizuje się wybory do Sejmu i Senatu. W kodeksie wyborczym i rozporządzeniach wydanych do tego aktu również jest mowa o wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Nasza Konstytucja nie przewiduje takiego organu, ciała ustawodawczego jak Parlament. 


Pojęcie to jest nagminnie wykorzystywane przez dziennikarzy i polityków. Trudno ich za to krytykować. Z drugiej jednak strony dziwić mogą wypowiedzi tych polityków, którzy są bardzo wrażliwi na punkcie polskości, historii Polski, czy tradycji itp. 


Skoro zatem w naszej Konstytucji, ustawach i innych aktach prawnych - co zresztą jest uzasadnione historycznie - istnieje Sejm i Senat, to chyba nie powinniśmy mówić o wyborach do Parlamentu. Czegoś takiego należałoby zwłaszcza wymagać o prawników. 

Komentarze

  1. Potocznie "parlament" to naczelny organ władzy ustawodawczej. Polski parlament składa się z dwóch izb: Sejmu i Senatu, dlatego też nie widzę niczego złego w posługiwaniu się tym pojęciem, zwłaszcza że wyraz ten pochodzi od łacińskiego "parlamentum" i jest obecny w naszym języku od XVI w.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale w polskiej konstytucji jest mowa o wyborach do Sejmu i Senatu. Tak jest poprawniej i historycznie.

      Usuń
    2. Tak jest poprawnie z punktu widzenia języka prawnego i prawniczego, ale trzeba też pamiętać o języku potocznym, a przede wszystkim naukowym, zwłaszcza jeśli chodzi o nauki społeczne. Ponadto zauważ, że potocznie naczelny organ władzy ustawodawczej oznacza organ sprawujący władzę zwierzchnią, ale bynajmniej nie jest to naczelny organ w rozumieniu języka prawniczego.

      Usuń
    3. Ale dziennikarze piszący o wyborach czy prawnicy biorący w nich udział mogliby zarzucić język potoczny. Poza tym, pamiętam sytuację gdy w ustawie przyznano kompetencję dla parlamentu a potem prawnicy zastanawiali się kto ma podjąć decyzję.

      Usuń
    4. Sęk w tym, że określenie "parlament" na oznaczenie Sejmu i Senatu jest prawidłowe, więc nie widzę podstaw, aby zaniechać jego używania. Ponadto zauważ, że nawet PKW uruchomiło stronę z wyrażeniem parlament2015 w adresie www. Zresztą, idąc tym tokiem to zamiast "demokracja parlamentarna" należałoby mówić "demokratyczne państwo prawne z Sejmem i Senatem jako organami władzy ustawodawczej" :-D

      Usuń
    5. Jeśli chodzi o ustawę przyznającą kompetencję dla parlamentu, to jest to naruszenie zasad techniki prawodawczej, ale to nie jest powód, aby zmieniać język potoczny i naukowy.

      Usuń
  2. Pardon, ale to dzielenie włosa. Źródłosłów parlamentu? I wszystko jasne...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wzór wniosku o usprawiedliwienie nieobecności świadka na rozprawie.

Okazuje się, że wciąż aktualne jest pytanie, w jaki sposób usprawiedliwić swoją nieobecność na rozprawie. Dostrzegłem również pytanie czy osoba wezwana w charakterze świadka może po prostu nie przyjść na rozprawę, skoro - jak sama twierdzi - niczego w danej sprawie nie ma do powiedzenia. Zanim wyjaśnię tę wątpliwość, najpierw zaprezentuję wniosek o usprawiedliwienie nieobecności na rozprawie wraz z komentarzem.

Wzór wniosku o odwołanie (zmianę) terminu rozprawy.

Myślę, że o wiele łatwiej jest usprawiedliwić nieobecność świadka na rozprawie, niż przekonać sąd do zmiany wyznaczonego już terminu rozprawy. Nie można oczywiście założyć, że wniosek o zmianę terminu rozprawy zostanie zignorowany. Z tego choćby powodu zaprezentuję wzór takiego wniosku (z "kontrowersyjnym" komentarzem), który - przynajmniej teoretycznie - mógłby być uwzględniony.

Odsetki ustawowe i umowne, kapitałowe oraz za opóźnienie. Zmiany rewolucyjne!

Można chyba mówić o prawdziwej rewolucji w odsetkach. Z dniem 1 stycznia 2016 roku ustawodawca nie tylko wprowadził zupełnie nowy sposób obliczania odsetek, ale również wprowadził odmienne stopy procentowe dla odsetek ustawowych, o których stanowi art. 359 § 2 k.c. i dla odsetek, których dotyczy art. 481 k.c. Zaryzykuję stwierdzenie, że nikt raczej nie zastanawiał się nad tym, jaka jest różnica między wskazanymi odsetkami. Teraz, ze względu na różne stopy procentowe, trzeba będzie się nad tym pochylić i jakoś sobie z tym poradzić.